Monday, July 18, 2011

CHART: China Passes India As World’s Biggest Gold Buyer



Pelabur China menyentap emas bar dan duit syiling, membeli lebih banyak berbanding sebelum ini pada suku pertama 2011 dan pembeli memotong India sebagai pembeli terbesar di dunia logam .


China permintaan pelaburan bagi emas lebih daripada dua kali ganda kepada 90,9 tan metrik dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini, mengatasi India'kenaikan sederhana 85,6 tan, kata Majlis Emas Dunia dalam laporan suku tahun pada hari Khamis. China kini akaun selama 25 % permintaan pelaburan emas, berbanding dengan India % 23.


Laporan itu menunjukkan betapa selera makan yang semakin meningkat terhadap emas di kalangan kelas menengah yang semakin meningkat di China. Kebimbangan yang melambung tinggi di negara ini , inflasi , serta mencari pelaburan baru, memancing pelabur kepada emas, dan pemasaran logam yang berharga itu juga telah meningkat sejak beberapa bulan kebelakangan ini.


"Saya fikir orang akan terkejut dengan kekuatan dalam permintaan orang-orang Cina, tetapi kami rasa ini adalah satu trend yang ditetapkan untuk terus," kata Eily Ong, pengurus penyelidikan pelaburan di majlis emas.


[More from WSJ.com: Soars IPO LinkedIn, Pemakanan Boom Web ]


Dari segi sejarah, India telah pelaburan pasaran terbesar bagi emas. Pada tahun 2007, sejurus sebelum melabur dalam emas mula mengambil di seluruh dunia, permintaan emas fizikal India menyumbang 61% daripada jumlah di dunia. China 9%. Dari segi jumlah permintaan pengguna, yang juga termasuk barang kemas, India masih pengguna yang lebih besar dari emas daripada China, mengambil 291,8 tan pada suku pertama, berbanding dengan 233,8 ton China.


Namun, selera rakus yang ditunjukkan oleh pembeli China mendorong majlis emas meningkat dengan ramalan permintaan negara .


"Pada bulan Mac 2010 , kami meramalkan bahawa permintaan emas di China akan berganda menjelang 2020, bagaimanapun, kami percaya bahawa dua kali ganda ini sebenarnya boleh dicapai dengan cepat, "kata Albert Cheng, Pengarah Urusan World Gold Council 'untuk Timur Jauh. "Meningkatkan kesejahteraan di negara paling ramai penduduk di dunia ditambah pula dengan kecenderungan yang tinggi untuk emas akan berkhidmat untuk memacu permintaan dalam jangka masa panjang."


Selain daripada mempunyai lebih banyak wang, pelabur China juga memberi tumpuan kepada menggunakan emas sebagai perlindungan terhadap kenaikan harga pengguna. Tidak seperti mata wang kertas, emas mengekalkan nilainya apabila harga meningkat. Yang telah mendorong banyak pelabur China untuk berduyun-duyun kepada logam berharga.

No comments:

Post a Comment