Monday, July 18, 2011

The Rise of the Barter Economy



Peter Schiff melalui Lew Rockwell


Bayangkan sehari apabila anda pergi untuk membeli liter susu, minta harga, dan juruwang berkata, "yang akan menjadi satu aunsperak kesepuluh . "Sebagai dolar ASpenurunan 'memecut, usaha beberapa di seluruh negara yang cuba membuat wawasan ini satu realiti.


Dari segi sejarah, membayar untuk barang-barang di perak atau emas adalah sebenarnya perkara biasa. Kami kebetulan tinggal di dalam masa yang luar biasa dan tempat di mana generasi telah membesar perdagangan semata-mata dalam kertas. Walaupun ibu bapa saya masih digunakan dimes yang dibuat dari perak, kami sekarang pergi beberapa dekad tanpa logam berharga dalam mana-mana sistem mata wang rasmi kami . Tetapi ini sistem wang fiat oleh kerajaan adalah tidak mapan.


Walaupun amalan daripada pertukaran baranganlogam berharga secara langsung untuk barangan dan perkhidmatan terus kepada kecil-kecilan sejak beberapa dekad yang lalu, 2000 yang menyaksikan permulaan daripada usaha yang dianjurkan untuk menghidupkan semula emas dan perak sebagai wang.


DOLLAR Liberty INI


Salah satu usaha itu telah diterajui oleh mintmaster sipi dari Hawaii bernama Bernard Von Nothaus. Beliau yang dipanggil projek Dollar Liberty, dan ia tertumpu kepada persendirian dicetak pusingan emas dan perak serta sijil deposit untuk logam berharga yang diadakan di bilik kebal firma.


Saya mempunyai tempahan yang banyak tentang bagaimana projek ini telah dilaksanakan - duit syiling telah dicetak dengan tetap dolar Amerika Syarikat (AS )jumlah yang mereka sepatutnya untuk mengedarkan, amaun dolar jauh melebihi harga spot logam, dan diberi kuasa "pengedar" dibenarkan untuk poket perbezaan (yang sering mengakibatkan pembeli membayar harga yang jauh lebih tinggi untuk emas mereka daripada apa yang mereka akan telah dibayar telah mereka hanya membeli, berkata, Kanada Maple Leafs sebaliknya) - tetapi saya percaya idea Nothaus 'adalah satu yang baik, walaupun produk adalah lebih harga. Tellingly, walaupun kelemahan yang jelas, penyertaan awam bertumbuh secara berterusan dari 1998 hingga 2007, apabila ejen-ejen persekutuan menyerbu pejabat Dollar Liberty atas tuduhan pemalsuan yang direka-up.


Benar-benar, mereka mengenakan bayaran dia dengan bersaing dengan keistimewaan monopoli dolar Amerika Syarikat (AS) dengan menawarkan produk yang lebih baik. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kes terhadap Nothaus dibina di seluruh duit syiling cari sama rasmi AS sistem mata wang (walaupun tiada siapa yang sebenarnya menyangka Dollar Liberty bagi mata wang AS), dan tidak di seluruh menggalakkan orang ramai untuk menggunakan logam berharga sebagai edaran wang.


DIGITAL GOLD


Seterusnya datang tanaman berasaskan internet mata wang yang disokong oleh emas dan perak . Yang paling menonjol di kalangan mereka adalah alkes dan GoldMoney.Kedua-duanya direka untuk membolehkan pelanggan membuka akaun dalam talian yang penting di dalam, dan disokong oleh emasdan perak diniagakan .


alkes mungkin lebih dikenali dua sehingga ia, juga, telah ditutup oleh kerajaan Amerika Syarikat (AS) atas tuduhan pengubahan wang haram. alkes adalah kedudukan yang lebih sebagai sistem pembayaran dalam talian daripada cara-cara memegang diniagakan. Oleh kerana sifat tanpa nama urusniaga - ia adalah serupa dengan wang tunai perbelanjaan - pihak berkuasa mendakwa bahawa ia telah digunakan oleh perusahaan jenayah untuk saluran dana yang menyalahi undang-undang. Tetapi kebanyakannya digunakan oleh orang-orang biasa untuk memulakan simpanan dan perdagangan dalam bentuk wang yang memegang nilainya. alkes mempunyai satu sistem yang telus audit tahunan dan pemeriksaan urus niaga secara langsung oleh mana-mana pengguna untuk memastikan sistem yang jujur. Ia juga berkembang dengan kukuh, dan meletakkan persaingan yang kukuh terhadap PayPal sehingga pihak berkuasa telah campur tangan.


GoldMoney, yang diasaskan oleh rakan saya James Turk, terus beroperasi dengan memastikan operasi utamanya di luar negara dan dengan bekerjasama sepenuhnya dengan peraturan-peraturan kewangan AS yang membebankan. Ia menawarkan perkhidmatan yang sama kepada alkes, tetapi dengan penekanan ke atas simpanan jangka panjang.GoldMoney memperbaiki apabila simpanan tradisional dengan lokasi luar pesisir, yang menawarkan akses akaun dalam talian masa nyata, dan menyediakan kecairan tambahan. Perkhidmatan ini datang pada kos, bagaimanapun. Namun, sepanjang dekad yang lalu, GoldMoney telah bengkak kepada lebih AS $ 2 bilion dalam aset. Jelas sekali, ramai yang mahu berdagang emas dan perak ke atas dolar AS .


Digital emas adalah satu perkhidmatan khusus, tetapi saya fikir memeluk pesat orang ramai terhadap projek-projek ini - tidak ada yang lebih tua daripada sepuluh tahun - menunjukkan bahawa pelabur melihat emas dan perak sebagai lebih daripada komoditi semata-mata, tetapi sekali lagi melihatnya sebagai wang. Ini boleh memberi isyarat kepada anjakan paradigma kembali kepada tradisi, yang merupakan berita baik untuk mana-mana pemegang logam berharga.

No comments:

Post a Comment